Home Lag & klubbar AC Milan Zlatans framgångar utanför fotbollsplanen som affärsman 

Zlatans framgångar utanför fotbollsplanen som affärsman 

275
0
Zlatans framgångar utanför fotbollsplanen som affärsman 
ZLATAN

Photo

Historien om den unga killen från Rosengård som dribblade sig in i svenska folkets (och den internationella fotbollsscenens) hjärta med sin unika kombination av talang, självförtroende och bollkonster är numer en del av svensk idrottshistoria. Zlatan Ibrahimovic är mannen, som inte ens 40 år fyllda, ärats med Guldbollen hela elva gånger och generellt bedöms vara den bästa fotbollsspelaren i Sverige genom tiderna. Karriärens startskott var i A-laget Malmö FF där han briljerade så pass att han såldes (till ett rekordpris för en skandinavisk spelare) till nederländska Ajax där den internationella fotbollskarriären tog vid.

Under den vassa agenten Mino Raiolas ledning skördade Zlatan vidare framgång efter framgång genom spel i italienska Juventus och Inter innan han 2009 värvades till ikoniska FC Barcelona för en karriär jämte storspelare som Lionel Messi. Klubbytena och utlandsflyttarna tog dock inte stopp där. Tillsammans med hustrun Helena Seger och sönerna Vincent och Maximilian har Zlatan sedan tiden i Barcelona spelat för bland annat AC Milan, Paris Saint-Germain och nu senast mellan 2018–2019 för amerikanska LA Galaxy.

Självförtroende och affärer

Zlatan har dock inte enbart skördat framgångar på fotbollsplanen. Enligt Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och grundare av reklambyrån Passion Lab har Zlatan dragit in ”omkring 1,5 miljard kronor i totala intäkter om man räknar ihop löner och kommersiella intäkter”.

Enligt Olovzon härrör sannolikt 75 procent av förmögenheten från idrottsliga prestationer, det vill säga löner från klubbar och prispengar. Resterande del utgörs emellertid av kommersiella intäkter. Detta talar för att Zlatan inte enbart kan klassas som en skicklig idrottsman utan även en vass affärsman.

En del av Zlatans framgångar på och utanför plan kan sannolikt tillskrivas hans enorma självförtroende som blivit både förlöjligat och hyllat i svensk media. Han har vid åtskilliga tillfällen yttrat sig med citat som talar för hans arbetsmoral och syn på framgång.

Han sägs bland annat ha sagt att ”på planen är jag som Spartacus inne på Colosseum” där han anspelar på den legendariska gladiatorn som återvänder i jakt på evig ära på arenan, och som är en ikonisk figur inom såväl film- och litteraturvärlden som inom slotspel såsom Spartacus slot som en symbol för kraft, styrka och uthållighet.

Olika företagsprojekt och affärsinitiativ 

Nyligen förvärvade Zlatan ungefär 25 procent av den allsvenska storklubben Hammarbys aktier vilket innebär att han nu är ensam delägare till en fjärdedel av klubben. Investeringen må inte vara hans mest tongivande rent ekonomiskt då han sägs ha lagt ner sju miljoner kronor. Det affärsmässiga draget visar dock med tydlighet att Zlatan förbereder sig på ett liv utanför strålkastarljuset och fotbollsplanen, något han redan sysslat med i åratal. Bland tidigare sidoprojekt kan den självbiografiska boken ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” som släpptes 2011 nämnas.

Där satte Zlatan, med författaren och journalisten David Lagerkrantz hjälp, ord på inte bara sin framgångshistoria utan även sina personliga motgångar. Läsaren bjuds på en resa från uppväxten i Rosengård till de internationella succéerna och segrarna, kärlekshistorian med hustrun Helena, livet bakom strålkastarljuset och de uppmärksammade slitningarna med tränaren Pep Guardiola i Barcelona.

Boken blev en enorm succé och ska ha sålts i över 1,5 miljoner exemplar och getts ut i 20 länder. Efter framgångarna på den litterära scenen kan Zlatan antas ha fått blodad tand då han snart kommer ut med uppföljaren ”Jag är fotboll”, skriven tillsammans med sportjournalisten Mats Olsson. Nyligen släpptes även nyheten att ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” släpps som film på bioduken 2021. Castingprocessen sägs vara i full gång i jakten på den som ska skildra fotbollsstjärnan.

Parfymer och ett mindre lyckat klädprojekt  

Bland Zlatans andra namngivande affärsprojekt återfinns bland annat parfymer och underkläder. I augusti 2015 släppte Ibrahimovic sin första doft i egen regi och märket Zlatan Ibrahimovic Parfums. Parfymen som rätt och slätt fick namnet ZLATAN marknadsfördes som en personlig produkt inspirerad av Ibras resa från förorten i Sverige till hans glamorösa liv i Paris.

Bolaget Zlatan Ibrahimovic Parfums grundades av Amazing Brands, ett skönhetsföretag baserat i Stockholm som är en del av Axstores AB som i sin tur ägs av Axel Johnson Group. Draget visar att Zlatan inte är främmande för att slå sig ihop med andra jättar i branschen för att bredda sina affärsmöjligheter.

Bland hans mindre lyckade satsningar finns klädmärket A-Z som lanserades 2016 tillsammans med norska Varnergruppen (som bland annat ligger bakom Dressman och Gant). Trots ambitiös marknadsföring rodde projektet aldrig några större framgångar och siffrorna för 2016 var så pass dystra (2017 var resultatet före skatt en förlust på 105 miljoner kronor) att samarbetet lades ner.

Ambassadörskap för bilar och drycker

AFFÄRSDEAL
AFFÄRSDEAL

Photo

Zlatan har även dragit in en hel del pengar på olika ambasadörsskap och reklamfilmer. Mellan 2014 till 2018 var han exempelvis ambassadör samt frontfigur i en rad reklamfilmer för vitamindryckesbolaget Vitamin Well, ett bolag han hade ett tioprocentigt innehav i innan han sålde det i slutet av 2016.

Zlatan har även gjort uppskattade reklamsamarbeten med biljätten Volvo som lett till succé inte bara för egen ficka utan även för bolaget. Under de första fyra kampanjveckorna av Zlatans första reklamfilm för märket låg försäljningen av Volvo XC70 269 % över mål.

Trafiken till Volvocars.se sägs ha ökat med 146 % och enbart 26 timmar efter kampanjstart var antalet visningar på Youtube över 1 miljon med över 100 000 delningar (idag är siffran över 7 miljoner på Youtube). Det ovan nämnda talar inte enbart för Zlatans förmåga att välja rätt projekt och bolag att samarbeta, utan även hans enorma dragningskraft kommersiellt och förmågan att leva vidare som affärsman långt efter att fotbollsskorna lagts på hyllan.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here