Den 10 september har “Jag är Zlatan filmen” premiär på bio. Filmen kommer ut nästan ett decennium efter att författaren David Lagercrantz, i samarbete med Ibrahimovic själv, gav ut Jag är Zlatan boken. Både filmen och boken samma titel. Boken som gavs ut av Bonnier blev en succé och enligt Veckans Affärers kartläggning av Ibrahimovic affärer sades han ha dragit in åtminstone 75 miljoner kronor på det litterära projektet. Kanske inte så konstigt eftersom bokens första upplaga sålde slut direkt och trycktes om i flera upplagor.
Nu är det alltså dags för filmen och även här är Lagercrantz involverad i form av manusskribent tillsammans med Jakob Beckman, medan Jens Sjögren står för regi. Enligt Lagercrantz har Zlatan involverat sig i produktionen “lagom mycket”.
I trailern till filmen som släppts på SportExpressen får vi se glimtar av Zlatans händelserika karriär gestaltas av bland annat skådespelaren Granit Rushiti. Vi får följa stjärnans första finter i FBK Balkan, dispyterna med lagkompisarna i Malmö FF och slutligen det stora genombrottet på den internationella fotbollsarenan. Enligt Lagercrantz är det en klassisk underdog-historia som skildras på filmduken och en sårbar kille som inte blir sedd och som får stånga sig in.
Att Zlatan blivit så pass stor som han är beror enligt manusförfattaren på att någon såg honom men också för att han kämpat på ett helt otroligt sätt. Bok- och filmprojektet är långt ifrån de enda projekten som Zlatan varit involverad i utanför fotbollsplanen. Genom årens lopp har han skördat en hel del framgångar även inom andra fält. I den här artikeln belyser vi några av dessa.
Mode- och skönhetsbranschen
Zlatan är en i raden av stora internationella fotbollsstjärnor som lanserat projekt inom skönhetsbranschen. I augusti 2015 släppte han exempelvis sin första egna parfym under märket Zlatan Ibrahimovic Parfums. Marknadsföringen kring parfymen lade tonvikt på Zlatans säregna personlighet och sades vara inspirerad av hans resa från förorten i Sverige till de glamorösa salongerna i Paris. Något sämre gick det när Zlatan gav sig in i modebranschen och lanserade klädmärket “A-Z” 2016.
Trots storslagna ambitioner avvecklades företaget 2018 efter att ha gått 210 miljoner kronor i förlust. Trots att Zlatan är en vässad affärsman är det därmed långt ifrån alla hans projekt som kantats av succé. Affärsprojekten till trots – hans största arv förblir att han är en av de få privilegierade i världen som haft möjlighet att skapa en karriär av denna extremt populära sport.
När det kommer till antal åskådare och hobbyspelare är det nämligen få sporter som kan jämföra sig med fotboll. Mer än 250 miljoner människor runt om i världen sägs spela fotboll, av dessa är endast ett fåtal professionella. Bland kända amatörspelare finner vi kändisar såsom ilskna kändiskocken Gordon Ramsay, Team PokerStars-medlemmen André Akkari och sångaren Rod Stewart.
Ambassadörskap och annat
En del av Zlatans lyckade affärsinitiativ har ägt rum i form av ambassadörskap för andra bolag. För några år sedan frontade han Vitamin Well – ett företag som marknadsför och säljer vitamindrycker – där han även var delägare under en begränsad tid. För ett par år sedan inledde Ibrahimovic dessutom ett samarbete med Samsung Norden som bland annat mynnade ut i en reklamfilm där han marknadsför olika sorters tekniska produkter från Samsung som han sägs ha hjälp av i vardagen. Enligt Karl-Oskar Tjernström som på den tiden var marknadsdirektör på Samsung lockar Zlatans oerhörda professionalism både framför och bakom kameran rätt målgrupp hos Samsung.
Att fotbollsstjärnan själv sägs vara intresserad av teknologi och nya gadgets var troligen en stor anledning till samarbetet. Zlatans samarbete med Volvo tål också att nämnas i sammanhanget med tanke på dess succé. Samarbetet som bland annat innebar en reklamfilm för Volvo XC70 sägs ha ökat försäljningen markant samt ökat trafiken till Volvocars.se.
Avslutningsvis medverkade Zlatan nyligen i den italienska Sanremo-festivalen; landets motsvarighet till svenska Melodifestivalen där man tar fram årets Eurovision-bidrag. Sändningarna når cirka 10 miljoner tittare och är en av de största nöjesevenemangen i Italien. Här gjorde Ibra gästspel som återkommande sidekick och fotbollsstjärnan sägs ha fått blodad tand av giget. Enligt journalisten Jennifer Wegerup sägs han vara öppen för liknande uppdrag när fotbollskarriären närmar sig slutet. Han påstår sig vara fascinerad av filmbranschen och vill ge tillbaka något till Italien där han är väldigt älskad.