Home Betting Historien om Zlatans delägarskap i Bethard

Historien om Zlatans delägarskap i Bethard

450
0
Historien om Zlatans delägarskap i Bethard
FOTO: BILDBYRÅN

Zlatan Ibrahimovic har gjort sig ett stort namn som fotbollsspelare och den dag han beslutar sig för att lägga skorna på hyllan kommer Sverige att gå miste om en av sina mest ikoniska spelare någonsin. Det är få spelare i världsfotbollen som har en lika imponerande meritlista som Zlatan och han kommer bli ihågkommen för de många titlarna och oförglömliga målen som han har gjort genom åren. Men Zlatan är mycket mer än bara fotbollsspelare. Hans namn är ett starkt varumärke som många företag och organisationer vill förknippas med samtidigt som hans aura och vinnarmentalitet är något som alla ledare vill att arbetsgrupper ska se upp till.

Därför var det inte så konstigt att det Malta baserade spelbolaget Bethard kontaktade Ibrahimovic för att diskutera en gemensam framtid. Diskussionerna bar frukt och i mars 2018 offentliggjordes det att Zlatan blev delägare i företaget.

Bethard – spelbolag med bas på Malta

Bethard är ett av många spelbolag som har grundats på Medelhavsön Malta under 2010-talet. Det var en grupp svenska killar från Skåne som startade verksamheten 2012. Företaget VD och medgrundare heter Erik Skarp som är en sann entreprenör.

Utöver spelbolaget så har han även varit med att starta marknadsföringsbyrån Raketech. Det är ett företag som hjälper casinospel är att hitta rätt operatör att husera hos. Eftersom han arbetade dagligen med att hjälpa andra att söka efter det bästa spelbolaget i Sverige föll det sig naturligt att han själv startade ett bolag inom branschen.

Bethard hade en stark vilja att växa

Visionen var glasklar för Erik Skarp och gänget när de sjösatte sitt projekt med Bethard Group. De skulle bli Europas ledande speloperatör och därför utarbetade de en plan för att ta nya marknadsandelar. För att lyckas behövde flera olika faktorer falla på plats.

  • Bethard behövde en marknadsledande plattform
  • Företaget var i behov av attraktiva spellicenser
  • För att sticka ut ur mängden behövdes en tydlig marknadsföringsstrategi

Efter att företaget hade införskaffat en maltesisk och en brittisk licens var det dags att se över hur man på bästa sätt kunde ta sig in på nya marknader likt Spanien och förbereda sig inför införandet av den svenska spellicensen. Därför ingicks ett samarbete med Zlatan Ibrahimovic som tack vare sina idrottsliga prestationer var flitigt förekommande i sportnyheter runt om i världen. Associationen med Zlatan skulle driva företaget mot nya höjder.

I en intervju med SvD uppgav Erik Skarp att ambitionen var att växa 300 procent och för att nå dit skulle 150 miljoner kronor spenderas på marknadsföring.

I pressmeddelandet från Bethard där det framgick att Zlatan blev delägare framkom ytterligare information om tillväxtplanerna; bland annat var ambitionen att utöka antalet spellicenser i Europa. Vid tillfället hade de bara en maltesiskt och den eftertraktade brittiska licensen.

Sedan dess har fler licenser tillkommit, till exempel den svenska 2019. Dessutom kan de nu bedriva sin verksamhet i andra länder som exempelvis Spanien efter att Bethard har blivit en licensierad operatör även där.

Att äga andelar i spelbolag blev problematiskt för Zlatan

Samtidigt som Zlatan blev delägare i Bethard fortsatte han sin professionella karriär på högsta nivå. När nyheten blev offentlig spelade han fortfarande i världens bästa fotbollsliga, engelska Premier League, för den anrika klubben Manchester United.

Det medförde problem på grund av att ligans regler förbjuder aktiva spelare att äga och driva spelbolag. Därför riskerade Zlatan att bli bötfälld av det engelska fotbollsförbundet FA.

Även längre fram i karriären skulle delägarskapet medföra problem. Den 26 april 2021 rapporterade Yahoo att UEFA utredde om Zlatan bröt mot reglerna rörande etik och disciplin genom att äga 10 procent av spelbolaget. Därmed riskerade Sveriges genom tiderna bästa fotbollsspelare höga böter, upp till 86 000 brittiska pund. I värsta fall kan spelare bli avstängda från den sport de är aktiva inom i upp till tre år, enligt regelverket.

Zlatan gjorde reklam för Bethard

Zlatan har alltid tagit stor plats, bland annat redogjorde han för innehavet av sina vrålåk i den första självbiografin. Han har pratat om viktiga samhällsfrågor och synts och hörts utanför planen i olika sammanhang.

För att hjälpa Bethard att nå sitt uttalade mål att bli en av de ledande spelaktörerna och nästa generations spelbolag, har han synts i marknadsföringen. Bland annat har han spelat in reklamfilmer tillsammans med TV-profilen Sladjan Osmanagic.

Utöver att spela in reklammaterial för den svenska marknaden skapades även filmer som riktade sig mot personer som talar BKS – bosniska, kroatiska och serbiska.

Den 29 mars kritiserades BKS-versionen i svenska medier för att den innehöll grovt och olämpligt språkbruk. I filmen där Zlatan och skådespelaren Dragomir Mrsic deltog användes fraser kopplade till sexuella handlingar, något som rapporterades i SVT:s artikel ”Zlatan kritiseras för svordomsosande reklamfilm”.

Previous articleVNL avslöjar Zlatans ord i förlängningen mot Tjeckien

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here